Home | News | This year It’s Personal

Palaa takaisin

DIGITAL MARKETING @fi

  • Posted on 30 January 2017

This year It’s Personal

Personoitu markkinointi kasvattaa suosiotaan kaikkialla verkossa. Jatkossa mainonta tulee olemaan perinteisen pakkosyötön sijaan niin olennainen osa palvelua, että se on suorastaan toivottua.

Kirjoittaja: Christian Kongsted

Olet varmaan kohdannut verkossa mainontaa, jonka tähtenä on vaikkapa juuri ostamasi pari kenkiä? Tai ihmetellyt, miksi kuntosalisi näyttää sinulle crossfit-tarjouksia Turusta vaikka asutkin Helsingissä?

Jos näin on, kuulut niihin, jotka pitävät kohtaamistaan mainoksistaan tulevan kolmen, neljän vuoden kuluessa paljon enemmän. Siinä missä suuri osa kokee tämänhetkisen jatkuvan mainosvirran ärsyttäväksi, asenteet tulevat seuraavina vuosina muuttumaan. Suuret yritykset keräävät dataa enemmän kuin koskaan — ja nyt se alkaa näkyä mainonnassa. Edessä on uusi, kauttaaltaan personoidun ja merkittävästi totuttua relevantimman mainonnan aikakausi. Lähestymme aikaa, jolloin tarkkaa rajaa mainosten ja hyödyllisen palvelun välillä ei voi edes vetää.

Suosituimmat sosiaaliset mediat, Facebook, YouTube ja Instagram sovelluksineen, ovat menestyneet, koska niiden tarjonta on kokonaan personoitavissa. Käyttäjät päättävät itse mitä Facebookissa näkevät ja optimoivat uutisvirran juuri omanlaisekseen. Myös Google-haut ovat personoituja, sen mukaan muokattuja, mitä hakukone olettaa meidän preferoivan. Samoin on verkkomainonnan laita, sen koetaan parhaillaan muuttuvan yhä personoidummaksi, jopa yksilöidyiksi. Järjestelmät eivät vielä personoi niin täydellisesti kuin niiden pitäisi, mutta ero vaikkapa vain viiden vuoden takaiseen on äärimmäisen selvä.

Eikä kehitys tule pysähtymään.

Googlen perustajiin kuuluvalta Larry Pagelta kysyttiin mielipidettä mainonnanestäjistä, ad-blockereista. Hänen mukaansa ad-blockerit eivät ole ongelma, mutta huonosti kohdennettu ja suunniteltu mainonta on. Hän peräänkuuluttaakin mainontaa, jota kuluttajat eivät edes halua estää.

2016: staattisen internetin vuosi

Vaikka Googlen ja Facebookin kaltaiset suuryritykset ovat ymmärtäneet käyttää käyttäjädataa luomaan parempia ja henkilökohtaisia palveluita, 99.9% kaikista verkkosivuista tarjoaa kaikille samaa. Personointi loistaa poissaolollaan, ja kaikille näytetään sitä yhtä ja samaa, riippumatta käyttäjän sukupuolesta, iästä, maasta tai maanosasta — saati siitä, oletko vieraillut sivuilla ennenkin tai peräti ostanut jotain.

Seuraavat viisi vuotta tulevat muuttamaan kaiken.

Sivustonpitäjillä on yleensä pääsy valtavaan määrään käyttäjätietoa. Tiedossa voi olla esim. millä yksittäisillä sivuilla käyttäjä on viimekerralla vieraillut. Jos käyttäjä on käynyt vaikka IKEAn sivuilla katsomassa keittiövalikoimaa, miksi ihmeessä hänelle pitäisi näyttää liinavaatetarjouksia seuraavalla vierailulla?

Sivustonpitäjät pääsevät kiinni myös moneen muuhun dataan. Verkkokaupan pitäjät tietävät mitä asiakas on ostanut aiemmin, mikä hänen sukupuolensa, ikänsä ja maantieteellinen sijaintinsa on. Näistä pienistä tiedonmuruista voidaan koota täydellisesti personoitu etusivu.

Dialogi asiakkaiden kanssa

Suuri osa yrityksistä haluaa jatkossa käydä sivuillaan dialogia asiakkaidensa ja käyttäjiensä kanssa. Jos vaikka suklaa- ja makeiskauppa kysyisi jokaisella vierailulla yhden kysymyksen, aloittaen esim. sillä, pitääkö vierailija maitosuklaasta vai valkoisesta suklaasta, ja sitten tallentaisi tiedon — asiakkaan luvalla tietenkin — se auttaisi vierailujen mittaan rakentamaan erittäin tarkan kuvan siitä, kuka asiakas on, ja mitä hän haluaa. Tällaista tietoa voidaan käyttää kaikkeen viestintään niin sivustolla kuin sähköpostissa — ja luoda viestintää, joka aidosti puhuttelee asiakasta ja hänen kiinnostuksen aiheitaan. Ja se johtaa parempaan asiakastyytyväisyyteen — ja myynnin kasvuun.

Uuden ajan paradigmassa käyttäjät eivät ole enää massana puhuteltava yleisö, vaan vuoropuhelun osapuolia. Vuoropuhelun, joka vahvistaa ja kehittää käyttäjän ja yrityksen suhdetta. Ja kun se tehdään oikein, myynti kasvaa — eikä mainontaa koeta häiritsevänä, vaan tervetulleena.

 

Haluatko tietää lisää personoidusta markkinoinnista? Haluatko kuulla miksi se on tärkeätä yrityksellesi ja miten voit parhaiten hyötyä siitä? Ota yhteyttä paikalliseen NetBoosterin Agency tai postitse osoitteeseen: info-finland@netbooster.com 

 

 google-search-screenshot

Googlen datakuva artikkelin kirjoittajasta. Oman datakuvasi saat Googlen Ads preferences -linkin alta.

 

 


 >> Did you know NetBooster Denmark is a National Champion at the European Business Awards? We are now moving on to the next round: ‘National Public Champion’ and public voting is now on. Please, watch the video and vote for us now! <<

 

Lisännyt NetBooster (Group)